måndag 10 mars 2014

Drömmen om Espana

Aldrig förr har jag en sådan stark längtan att byta bort livet i en radhuslägenhet med några få veckor på ett år med sol och värme som nu ! Nu sitter jag och drömmer mig bort med hjälp av Pluras kök i Sicilien. Jag och kompisen var ju iväg på Bo utomlands mässan för några helger sedan och visst fick jag blodad tand och har mer än tidigare börjat kolla in hus i Spanien. Jag tittar både på drömhus även om plånboken inte är i närheten av dom och semester och året runt bostäder.
http://mediautland.fastighetsbyran.se/
Jag lockas av den avslappnade atmosfären jag tror att man lever i när man får tillräckligt med sol och värme som får folk att inte oroa sig för morgondagen. Det fria att kunna gå ut runt hörnet äta lite gott samtidigt som man träffar sina vänner spontant. Av att kunna koppla av mitt på dagen, sk siesta vilket jag tror att vi alla behöver, av det enkla och spartanska som blir det mysiga på något sätt.
Jag vill bli mött av solen när jag drar bort mina tunga gardiner som hänger i mina panoramafönster som går från golv till tak och jag vill känna värmen och dofterna när jag öppnar upp altan eller balkongdörren till min uteplats där jag gör min morgonyoga varje dag, innan staden har vaknat. Till kanariefågelkvitter sitter jag sedan och avnjuter min frukost med färska frukter och nybryggt kaffe och bara tittar ut mot havet eller ner i bergsdalen. Mina altanväxter är palmer, hibiskusar och verbenor men framför allt mina änglatrumpeter som doftar ljuvligt på kvällarna.

På tomten finns det såklart en pool, mycket grönska och ett utekök under ett stort solskydd som är kantad med lampor som skapar en mysig stämning efter att solen har gått ner. Vi tillagar våran mat i uteköket och vi har många vänner som sitter runt vårat stora bord och alla kan vara en del i processen och självklart är ett glas rött givet.
Ja, för mig känns det verkligt och inte alls långt borta egentligen. Vad är det som skulle kunna hindra mig från att leva ut mina drömmar ? Hur skall jag nå dit ? Vad behövs för att påbörja resan ?
                                          
Rent konkret så handlar det om att hålla drömmen vid liv. Att affimera om känslan. Spela på Lotto och Keno och hålla tummarna. Annars hoppas jag på the law of attraction, att det på något sätt kommer i min väg så att jag får möjligheten att närma mig drömmen. Att jag vågar att följa min dröm oavsett vad andra tycker och tänker, för mig känns det inte omöjligt nämligen.
Att lösa en biljett med ett lågprisflyg är sätt, att möta någon på plats som ger mig möjligheten att ev hyra ett hus är ett annat, att skapa kontakter och nätverka med andra där nere kanske leder till jobb och framför allt- om magkänslan säger att det är rätt så är den det. Jag kommer från denna dagen idag att göra allt jag kan för att närma mig drömmen. Jag kan nämligen inte se mig själv vara kvar och bunden till denna lägenhet, denna stad, detta land och leva en inrutad vardag där samma saker sker i samma klimat, i blåst och regn och en vinter där vädret på julafton är det samma som på midsommarafton trots att vi har fyra olika årstider. Jag tror att jag skulle kunna njuta mer av våren och någon sommarvecka i Sverige om jag fått tillräckligt med sol. Jag är helt enkelt rotlös- precis som min pappa, den tyska sjömannen som reste runt i världen innan han träffade kärleken i Köpenhamn och bestämde sig för att bosätta sig i Sverige. Jag hittade kärleken i Sverige och vill bosätta mig i Spanien. Det låter väl inte konstig ?
http://mediautland.fastighetsbyran.se/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar