fredag 7 mars 2014

Jag ger mig och inser att...............

min kropp inte svarar lika bra på den maten jag lagar här hemma till skillnad från den andra hälften som rasar i vikt och numer bara väger x kg mer än mig. Därför skall jag tänka om och idag nåddes jag av sanningen genom Mia Skäringer "Jag har krånglat färdigt med kroppen nu" som fanns med i dagens Aftonblad. Precis så tänkte jag med, jag sa så sent som i morse till min dotter att det inte kändes bra men att den aktuella kosten har hjälpt mig att få en bra och lugn mage och det tackar jag för. Ganska snart efter det samtalet gick vi över till Coop och köpte oss varsin wienersemla som vi tryckte i oss till filmen Hungry games he he he.

Inga problem att få ner denna kan jag lova men........... monstret i magen vaknade och bråkade 1 timma i filmen så att jag hade svårt att koncentrera mig ( förutom en konstig story då men det tog sig ) Ja, det kändes som om jag skulle vara medveten om vad tomma kolhydrater skapar. En bullrig mage. Jag brukar hoppa in i Hälsokostaffären med jämna mellanrum, dels för att handla men även för att kvinnan är så trevlig och kunnig.Vi pratade lite om olika teorier om varför inte jag svarade lika bra på våran nya kost, hon berättade om en ny tes hon läst och det var att utesluta mejeriprodukter som ost, för stor mängd kalcium. Jag är en av dom som tycker att en ostskiva med smör ihoprullat är en god kvällsvickning, precis som Skäringer skildrar. Eller alla ostkubar jag sitter och äter , ostbacon och ostchips som inspirerat mig på alla XXXX sidor för att det är så gott, det är jag och Benji som smaskar på helfets ostar. Så svaret på frågan " äter du mycket ost " hörde jag mig själv fråga om Dolly Parton sover på rygg.

Varför är det viktigt för mig ? Vad vill jag få ut av att ändra kosten och varför utesluter jag vissa matvaror ? För att må bra vill jag säga ! Att må bra innebär även att man bryr sig om sin kropp och sin hälsa. Min man mår bra och hans blodsockervärde är på topp, jag fick bara ångest över att inget hände på vågen men däremot på omkretsen. Jag skall ge en mejerifri/ ostfri kost en vecka och så om det kickar igång något, jag kommer att köra en detoxvecka igen och bestämma mig för hur jag vill ha det. Jag vill ju kunna äta sunt och njuta av det goda- uppenbarligen är det olika för oss alla ! 

Trevlig helg och njut av livet hur du än väljer att göra det så att din kropp och själ mår bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar