onsdag 5 februari 2014

Hälsa

Dagens kort från appen Livskonstnär/ Kreativ insikt

Vad härligt när någon annan säger till en vad man skall göra. Idag är jag nog balanserad, la mig i tid och vaknade dock av ett ledset barn ute på gården strax innan sju men förmodligen utvilad. Jag låg kvar en stund och mornade mig och undrade hur bra den här dagen skulle bli. Vad jag skulle fylla dagens agenda med ( missat det ). Upp och hoppa och gjorde solhälsningen tre gånger så att kroppen fick vakna och jag känner mig så .....vital. Jag var själv på undervåningen och slapp stressa iväg en sen tonåring till skolan, jag fick dricka mitt morgonkaffe med kokosfett i fred och jag ägnade mig åt att känna efter hur det smakade idag. Kl 8 varje vardag får jag det där lilla plinget om ett nytt kort och jag läser det högt, tänker efter, anammar det, praktiserar det och gör budskapet till mitt.
Idag skall jag prova på ört teet jag fick, jag vill ta hand om min kropp. Jag har lagt om kosten och äter mat som påverkar den på ett bra sätt. Mycket grönt, mycket nyttiga fetter, undviker E ämnen, mjölprodukter och processad mat. Jag unnar mig visst något annat men då njuter jag på ett annat sätt av den enskilda gången. Som i helgen med tårta. Gud så gott det kan vara. Min mage protesterar vid ett tillfälle och det kan jag ta istället för att låta som ett tröskverk och må tjyvtjockt en hel dag och natt. Fastekuren gjorde underverk för att få en nystart och jag lär köra en kur till här i vår. Jag gick ner 5 kg på kuren och på att äta rätt efteråt men jag vill kunna gå ner ett par kg till för trivselvikt. För min egna skull. Min resa mot en hållbar livstil påbörjades för länge sedan och framför allt det gångna året som passerat som jag på allvar tagit tag i min hälsa.  Inga mer Billy pan pizza, snickers och kaffe med 4 cigg på 15 minuter ståendes på en lastbrygga eller på ett lagergolv. Jag står nästan aldrig upp och äter längre. Jag ser till att fylla mitt liv med bra saker som jag själv går med på, jag försöker att sprida en positiv energi och gör sådant som ger mig energi. Det är sådan jag är, när jag är i balans ! Jag hoppas att jag uppfattas så. Spontan, entusiastisk, positiv, glad, varm, givmild, bjuder på sig själv, är en god lyssnare....... Ja jag hoppas att jag har självinsikt. Vad gör du för att ta hand om dig ? Tänker du på att du lever eller lever du bara ? Vad brinner du för ? Vill du dela med dig ?! Jag är ju en doer som gärna provar nya saker så låt mig få veta dina knep för att må bra. Stora som små. En sak som jag provade igår efter duschen var att klena in mig i mitt kokosfett !!!!!! Det där kliandet av torr hud även att jag använder fet hudkräm från Apoteket så är jag är jag snustorr i huden kan få mig att vilja krypa ur skinnet. Jag skulle vilja hitta bra produkter för min kropp även om huskurer som gurka, citron, olivolja, sesamolja och jordgubbar fungerar men, nja inget man dagligen använder. Varför är huden så torr och fnasig på vinterhalvåret, vad händer ? Ja, jag får ta reda på det idag för min agenda är visst tom för dagen, en mellandag ! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar