fredag 28 februari 2014

Matinspiration

Nu är det tiden efter maten och för mig är detta ett vakuum. Är dagen slut nu ? har jag arbetat klart ? Skall man slänga sig i soffan redan kl 17,00 och ligga där tills man går upp och lägger sig och OCH- är det legitimt att säga att man inte får ihop sin fritid om man nu kan tillbringa resten av en kväll i ryggläge framför tv:n ???? Jag önskar att det kunde vara sommar för då har jag inga problem med att slå ihjäl tiden tills man går och lägger sig. Hur fungerar du ? När är det kväll för dig och när startar din sofftid ? Om  du inte slänger dig i soffan fortare än maten har sjunkit ner, vad gör du då ?

Nu skulle jag ju matinspirera och jag har ett säkert kort i min rockärm och det är musik. Gränslöst !!! Jag älskar musik och all form, nästan. Idag rockade jag loss till grekisk musik och detta samarbete och inspirationskälla ledde mig till en middag fylld med kärlek. Det är så skönt och avslappnande att ha bakgrundsmusik när man lagar och äter mat. Man liksom tar en minisemester snabbt. Idag var jag som sagt i Grekland ! Det blev helstekt fläskfile som var fylld med strimlade soltorkade tomater och fetaost med en vitlökssås som serverades till blomkålsmos och en grekisk sallad. Herregud vad gott ! Prova att laga mat till musik som inspiration, det går som en dans.
Soltorkade tomater  och fetaost i en snittad fläskfile

som jag baconlindade

med grekisk sallad

Så här blev det på tallriken



Problemet när man liksom Go with the flow är att få ner det på ett recept, jag är ju med i Middagshjälpen
där jag lägger upp bilder och gör uppdrag som ger mig poäng som jag kan byta mot varor men som jag även delar med mig av mina recept- inte riktigt kan måtta utan höftar mest. Jag läser snabbt recept på nätet för att få lite hum om saker och en feeling men sedan komponerar jag ihop något annat, som om musiken och känslan styr, ehhh....... jag är inte galen nu utan har bara svårt att formulera mig. :/
Till detta recept skulle jag kunna skriva :

1 putsad fläskfile
2-3 gafflar med soltorkade tomater
ca ett halvt paket fetaost
1 paket bacon
några nypor salt och peppar

ungefär så. Jag måttar aldrig upp och jag går mest på känn, till såsen använde jag mig av ett lila glas som var halvfullt som jag hällde i stekpannan där jag brynt fläskfilen och duttade i två tryck med kalvfond. Hur bra blir det ? Men................. jag vill inspirera, jag vill få er att laga mat för att det är roligt och för att du sätter din kreativitet på prov. Våga gå från den rutiga kokboken till känsla och ju mer saker du tillsätter för att komponera en middag, ju mer kärlek smakar maten.
Min man har varit iväg på kurs i tre dagar och har fått lagad mat men som inte har smakat något alls, inte ens salt och peppar som han säger men där andra kursdeltagare har uttryckt sin förtjusning över den goda maten ! Vi pratade då om vad man har för referenser ang mat, vad är god mat och vad är mat där kärleken finns med, ja oftast inte i storformats mat men det hemlagade.
En annan fördel om man har musik i bakgrunden är att du kan steppa lite, move that ass, skaka fläsket eller träna magrutorna, vilket du vill men för mig blir det lite mer än att bara lyssna. Idag blev det lite dans men lyssnar jag på smäktande italienska toner så blir det lätt en dramascen i köket och för mig gör det samma, jag mår bra och maten uppskattas. Punkt!
Nu är det helg och jag skall snart joina mannen i soffan men först lite mer av " måste- göra- innan " och förhoppningsvis har klockan hunnit bli 18.00 och då börjar nog min helg med. Ha en underbar fredag och en lika god helg. Må bäst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar