söndag 9 februari 2014

Naturligt + hälsa = hållbar livsstil

Nu har jag fått i mig en dos av C-vitaminer och visst äter vi med ögat ! Jag vaknade igår natt med ont i halsen och jag tog en dag att vila mig på igår och idag tänker jag att det känns bättre även om nästa symptom i en förkylning har nått mig men.......... min förmåga att tänka mig frisk skall fungera. Jag är sällan sjuk och när vi var små så slapp vi besöka vårdcentral och sjukhus för vi hade en mamma som förlitade sig mycket på huskurer även om vi kanske inte uppskattade då, idag har jag blivit klokare. Hett vatten, citron, en bit ingerfära och en skvätt honung är både gott och nyttigt i förkylningstider, alla ingredienser i sig har verkande funktion.

Tigerbalsam- mitt minne med denna starka lilla kräm är att jag stod i tårar av den starka doften när mamma klenade i min bröstkorg när jag var sjuk som liten och hade en förfärlig hosta. Under näsan var nästa användningsområde och faktiskt så har jag nog haft den bakom örat, tror jag. Ja det var mycket huskurer hemma.
Jag har hittat en ny tesort och den är helt naturlig och visst är namnet tilltalande. Livets elixir !!!
Jag hade jättesvårt för att bestämma mig av alla de goda sorterna som fanns på hyllan. Pukka teerna är annars mitt favorit märke men jag tycker ju om yogi teerna med sina små budskap. Det här teet innehåller gingseng, svartavinbärsblad, kronblad av ringblomma, fläder, ingerfära och dunörtsblommor. Naturligt och bra.


Så jag tror att jag har motat Olle i grind med att aktiva val för att må bra med en pågående förkylning och jag lyssnade på kroppen att ta det lite lungt och vila bort baskilusken en dag så -peppar peppar ta i trä, lite täppt i näsan får väl gå an. 
Igår tog jag mig som sagt tid till att stanna upp och vara still, jag bläddrade i gamla tidningar och böcker och så slog det mig att jag har en bra praktisk bok om att förändra sin vardag med hjälp av dagliga övningar. Jag körde det i höstas och det handlar mest om att tänka rätt och att tro försätter berg. För mig handlar det om att få tillbaka den där magin man hade som liten när man med glittrande ögon tog emot ett paket av tomten som visst fanns, när man gick på frusna vattenpölar och låtsades att man var på ett öppet hav eller hur man i timtal kunde leka uppe på berget intill våran gård och byggde kojor och badade i dom stora högarna av löv. Magi, boken heter det - Magin. Boken är en del av 'The Secret av Rhonda Byrnes. Återkommer om detta.
Gillar jag färgen lila ????




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar