onsdag 22 januari 2014

Matinspiration Lchf



Sallad med mozarella, gurka, rödlök tomat på en spenatbädd.

Dagens middag med kryddstark kyckling i ugn med körsbärstomater, ost grädde.

Efter yogan gjorde jag en mugcake med banan och hasselnötssmak
från baka sockerfritt.
Har det undgått någon att jag är en hejare i köket sedan en tid tillbaka ? Det började med hemleverans av en matkasse där inspirationen infann sig, ni vet den där känslan man fick som liten när man knäckte läskoden eller mattetanken ?! Den känslan fick jag någon gång i somras. Jag har alltid varit en sucker för sötsaker och där är jag nog bekväm men det är inte samma som att röra i grytor. Under hösten så hittade jag Kryddburken och hennes avslappnande sätt i köket. En stor inspirationskälla och som ledde mig in på Lchf och det var inte så att jag skulle lägga om kosten. Min man däremot har diabetes så han behöver äta rätt och det blev som ett experiment att låta honom äta något nytt. Kryddburkens sidor handlar bara om mat så jag komponerade ihop veckans middagar enbart från hennes sida. Tack Kryddburken !!!!!!! Nu har jag hittat Middagshjälpen där jag får lite inspiration och samtidigt så kan jag tjäna poäng som jag kan växla in mot köksprodukter. Titta in där så kan du få chans att få en gratis sås.
Efter nyår så körde jag min juicefasta i 5 dagar, helt underbart skönt så det kommer jag att göra till våren igen. Nu äter jag med Lchf eller rättare sagt- jag avstår från kolhydrater och äter nyttig mat som mycket grönt och avstår E ämnen och andra tillsatser. Sammanlagt har jag gått ner 5 kg och tappar fortfarande några hekton i veckan. Många bäckar små hi hi hi. Här är min stora inspiration Annas lchf en tjej som bidrar med sin resa och jättegoda recept och cravings som ostpizza. Kolla in hennes hemsida för att få en bra och rättvis bild av low carb high fat. Hon är grym. När det gäller sötsaker så tittar jag mest in på www.bakasockerfritt.se men än så länge så har jag inte satt igång något storbak men snart så.... sonen fyller 18 sista januari !
Andrum Älvängen.
Idag startade yogaterminen och jag valde att gå kvar i nybörjarkursen. Jag var med på prova -på -veckan och hade inga problem med att hänga med, tvärtom, jag blev taggad att prova något nytt och nya asanas men............................. Kärringa Nyberg måste lära sig att inte springa vidare så fort hon tänker att nu kan hon det ! Jag bestämde mig för att utveckla mina kunskaper på mattan och praktisera det jag lärde mig förra terminen än att lära mig stå på huvudet eller göra hand stands. Det kommer inom sin tid när jag stärkt armar och hänger med med andningen. Sjukt kul är det iallafall. Efter närmare en timme så landar vi på mattan och får stanna upp och bara slappna av, yogaläraren går då runt där vi ligger och rättar till våra kroppar ???? tror jag och sedan kupar hon sina händer över vårat ansikte där vi får andas in en speciell doft bara för dagen. Det är så underbart att kunna ge sig själv den där tiden. Varje lektion handlar om något man kan reflektera över och idag var det om att stänga dörrar från förr och öppna andra såhär 3 veckor in på det nya året och har jag stängt dörrar????? Jag gluttar fortfarande in i vissa och det återstår att se om jag skall stå kvar bakom dörrarna eller om jag skall kliva över tröskeln. Hur känner ni det inför det nya året och nya dörrar ? Hur skapar du nya vanor eller nya sätt att leva på ? Ge mig lite input! Tack Ann-Sofie som var den första att kommentera bloggen, okända kan göra någons dag utan att de vet om det ! Det här blomkortet får du av mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar