fredag 31 januari 2014

Älskade barn !

Ja,vad skall man säga ? Dagen har varit bra men så full av reflektioner och förberedelser. Jag har förberett för lite firande för det hör till, att fira in vuxenlivet. I morgon blir det lite mat och tårta.
Vi väckte honom tidigt med tårta, tomtebloss och skönsång. Presenten bestod av en stor kartong som först såg ut att vara fylld av ballonger men under det låg en övningskörningsskylt, en påse Ahlgrens bilar, morfars gamla Pw i samlarformat och två vita kuvert varav det ena var ett presentkort på en bilskola och betalda lektioner för körkort. Jag hoppas att det var uppskattat !
Idag skulle han ut med kompisar och ta sig in på en krog. Ja vad skall man säga- älskade barn ? Självklart skall du det. Prova dina vingar, flyg så mycket och länge du kan. Våga ! Jag fick äran att stryka i ordning skjortan och chinosen som naivt låg nerslängda i väskan. Det är inte riktigt som en hemmafest där en skjorta får lov att vara lite skrynklig och humöret är nr 1. Du skall in i finrummet nu. Jag skickade ett mess förut och jag kände mig lite som Karl-Bertil Jonssons mamma eller Ronja Rövardotters pappa. " Akta dig för vildvittrorna, Birkasläkten och helvetesgapet" Vad kan hända ? " Det märker du " !!!!

Själv hade jag bott hemifrån 1 år och var 1 år ifrån jag träffade min man när jag var i samma ålder. Jag och kompisen hade varit i Turkiet på sommaren i två veckor- sista minuten. Ingen säkerhetslina eller hänglsen. Varför känner jag då en oro ? Eller är jag bara tagen av situationen ? Visst är det lite stort när man fyller vuxen. Lilla Adam.



Vi skall bjuda på mexikanskt i morgon, jag har stått och förberett hela dagen. Det blir Quesadillas med feta ost och ruccola och såklart tapenadvarianten, tacopajer med egen tacokrydda utan E och sockerämnen, fajitas med både habanero och jalapeno i såsen, ( den blev superstark så jag hoppas att hjärtmedicinen är förberedd ) tacogratäng utan tacokrydda och ostgratinerade nachos med egengjord tomatsalsa. Kanske slänger ihop enchiladas. Phuuuu ! Men gott skall det bli. Allt för mitt älskade barn. Mina älskade barn eller våra älskade barn, även dom jag inte är biologisk mamma åt !!!!!! Det känns i hjärteroten.
Tårtorna har jag som sagt inte lagt handen på i år. Morgontårtan är från Coop extra butiken där en serviceminded konditor snabbt och enkelt skrev marsipanskylten . *Bara sådär*



Mannen kom hem med tårtorna förut och hade köpt med sig kondisbitar av tårtorna, dom smälte i munnen. Mamma mia vad gott!  Citronmaräng på en kokosbotten och en chokladsymfoni tårta, ja lhf får stryka på foten för här skall det njutas av bara den. Tro mig när jag säger att jag var fullständigt fettstinn vid 10 tiden. Prinsesstårta halv sex på morgonen och kaffe med grädde, två timmar senare blev det kaffe med kokosfett och grädde men då kändes det som om jag var på väg att spricka. Gallan protesterade och jag var fullständigt proppmätt. Lång tid tog det innan jag fick i mig en clemetin och sedan alla skedar och smakprov av kärlek, maten för i morgon.
Ja så kvällen och natten kommer väl gå i väntans tecken eller i orons tecken men så får det bli och vara. Alla har vi varit unga och någon gång måste få vara den första !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar