söndag 19 januari 2014

Söndagssyssla

Söndagar är speciella och nej jag är inte religös och har en vilodag på det sättet. Jag är en person som måste ha struktur och kunna planera mina dagar och sysslor även om jag helst lever för dagen. Det positiva med att kunna göra detta är ju att man kan planera in bra för själen saker som - yogapass hemma 07,00 läsa en bok 13,00 på fredag eller sitt ner med en kaffe latte på onsdag mellan 12.45-14,30. Ja du förstår säkert. Det handlar om att avsätta tid för sig själv och att SKAPA sig tid och inte få en tid över då och då. Hur mycket njuter man av att kunna få sitta ner när man har storhandlat, har ett tvättpass och skall börja med maten innan man skall iväg och köra ett barn på träning, gärna efter en arbetsdag med ??????
Min söndag har bestått av en 1 timmes lång promenad i solen snön och kylan. Myggfritt och skönt. Jag passar på att bygger upp min core på mina promenader- min yoga lärare uppmuntrar oss att bygga lego och gärna bygga en stark core. Jag håller helt sonika in magmusklerna mellan te.x två lykstolpar eller jag kanske räknar till 20. I uppförsbackar är definitivt coren på  !!!!! Hepp.




På söndagar så lägger jag som sagt upp veckan och vi försöker för det mesta att veckohandla på Måndagar. Vi har fått ett stort Coop Extra ca 300 meter i från oss och deras reklamblad kommer alltid på söndagar så då följer det sig naturligt att jag gluttar igenom erbjudanden för veckan och bygger en matsedel utifrån det och piper iväg tidigt på måndagmorgon och handlar in allt. Vi äter alltmer grönt och mer nyttiga måltider men är inte slavar under en viss diet även om vi föredrar kost utan kolhydrater så nu är friska Lchf i ropet för oss, jag får tips och inspiration och det känns nytt och nyttigt. Mannen har diabetes så för hans del fungerar detta utmärkt och jag saknar inte det vita för min mage. Absolut inte efter fastan heller. Numer så finns det så många appar, böcker och specialtidningar om allt för att inte tala om alla bloggar och hemsidor på nätet. Mina kokböker åkte ut  innan jul, rent in gapet på containermonstret på tippen. Ajöss rutiga kokbocken och alla matkalendrar ! Är det någon som kommer ihåg dom där bruna plastlådorna som var fulla av fett med kartotek av receptkort, där varken ens creme fraiche eller vitlök fanns med. Tuff barndom !?
                                          
Vi har fortfarande inte fått tag i rätt belysning eller sittplats för mig i vårat sovrum än men tanken är att jag skall få ett eget "krypa- tillbaka " ställe där jag kan sitta för mig själv. Jag arbetar mycket med tankar och tar gärna en stund av dagen till att inte göra så mycket. Lite skön musik i bakgrunden och absolut ett tänt ljus. Nu har jag ju den där kreativa almanackan som jag arbetar med såklart varje dag men framförallt varje söndag. Jag tänker hur jag vill att veckan skall vara, tider jag skall passa, arbetsdagar men även sådant som jag bara helt plötsligt kan tänka på, eller undrar över, vill göra, skall kolla på eller följa upp. Den är så inspirerande och ger planering en helt annan innebörd. Jag planerar mitt liv, inte mina aktiviteter i livet !


Jag måste få visa mina naglar som jag unnar mig varje månad. Jag tog en bild på en färgsammansättning och det här trollade nagelkonstnären fram.


Bling bling cus I'm worth it Love peace and out !
Ps. jag vore tacksam för feedback någon gång i bland, även om ni bara råkat ramla in på bloggen !!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar