måndag 13 januari 2014

Piggelin och ny vecka !

Japp och efter helgen är det måndag. Jag vet ärligt talat inte vad som har hänt men jag är så pigg och energifylld och kan verkligen inte sova länge längre. Idag väckte jag tuppen 04.45 ! Jag låter mannen få sin första kaffekopp själv innan jag  går upp och smyger ner i köket. Nu är det så roligt att väga sig med, jag tappar några hekton varje dag och bokför detta såklart. Jag är inte på något sätt viktfixerad men hey, visst är det roligt när man kommer i kläderna man har i garderoben och att man ser att bra kost gör underverk och man trivs med sig själv. Jag har några teorier om min viktuppgång på ca 7 kg förra året.

  1. Jag slutade att röka 27/1 förra året efter att ha läst boken Äntligen icke rökare. Anledningen till att man går upp i vikt är för att som rökare har ca 3-4 kg undervikt för att kroppen förbrukar kcal för att jobba undan gifterna i kroppen. Man behöver inte gå upp "okynneskilon" om man slutar på rätt sätt, ersätt INTE ciggen mot något annat. Läs boken om du är beredd på att sluta, den är suverän och grym och jag skulle lätt kunna tänka mig att bli rökavänjnings coach !!!!! 
  2. När jag nådde den berömda väggen eller ramlade ihop som en blöt fläck i utmattning fick jag lite hjälp på vägen att komma tillbaka i form av medicin. Jag fick även för sömnen då jag kunde vakna mitt i natten och vara vaken i flera timmar.  Tro mig, jag har strukit kläder, tagit hand om disken, surfat, kollat på film i många timmar. Plötsligt kom ett par kg på några veckor och jag förstod först inte varför. Jag såg över kosten, började promenera mer och helt plötsligt sprang jag några km i veckan. Muskelmassa kanske, nej ! En av biverkningar av glada-piller och sova-gott är ökad aptit. Jag slutade snabbt med sova-gott medicinen !!!! En dag fick jag inte ens på mig mina jeans över vaden eller upp förbi låret. Oooops, vad hände där ?
  3. När jag jobbade så jobbade jag- hårt. Rasterna bestod av kaffe och 4-5 cigg. Lunchen var en Hustler och en Snickers och dom gångerna man var ambitiös och duktig och hade som mål att få i sig varm mat så värmdes den både en och två gånger i micron för att man inte hann äta i lugn och ro utan fick avbryta. Sedan var det det där med att man alltid var igång och sprang som en skållad råtta bland pall och i butiken. Helt plötsligt så satt jag som en zombie i en soffa eller låg som ett kolli i sängen. Så det kan gå.
Ja och på den vägen kan man alltså bli några kg mer Kärringa Nyberg. Mer att älska så att säga ! Nu är det andra bullar- jag har storstädat kroppen och knoppen och äter sunt och hälsosamt. Jag jobbar och är mer aktiv, jag går långpromenader och utövar yoga varje dag hemma och på en studio en dag i veckan. Jag vet att jag måste balansera intag och förbränning. Mitt glas röda på ca 70 kcal tänker jag dock inte överge, det är mitt glas sinnesro och njutning. Vilken dag i veckan.
Idag lyssnar jag på : Ed Sheeran – I See Fire har inte sett filmen men låten är vacker !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar